پنل کاربری

صعود به قله بِل اقلید ، بلندترین قله استان فارس
1396/04/25
قله بِل ، مرتفع ترین قله استان فارس است که قله ای منفرد در جنوب شرقی اقلید واقع شده است.
اقلید با ارتفاع تقریبی ۲۳۰۰ متر یکی از مرتفع ترین شهرهای ایران است . روایت های متعددی در مورد ارتفاع این قله عنوان شده است ، از ۳۹۱۷ متر تا ۴۰۷۸ متر ، که البته بر روی تابلوی راهنمای ابتدای جاده ی خاکی ارتفاع قله را ۴۰۵۰ متر ذکر کرده بود.
این صعود با ۱۲ نفر از اعضا و دوستان گروه کرکس در تاریخ ۹۶/۴/۲۲ به سرپرستی فرناز اعرابی اجرا شد .
دوستان شرکت کننده در این صعود خانمها بزرگزاد ، شریف زاده ، یزدانی ، اعرابی و آقایان جوزدانی ، صادقی ، آدمزاده ، شریف زاده ، طلاکوب، واحد و جوانان نازنین گروه تیام طابعات و آریا شریف زاده بودند.
عصر پنج شنبه ساعت ۵:۳۰ با یک دستگاه مینی بوس راهی اقلیدِ مهربان شدیم ، و ساعت ۸:۳۰ به اقلید رسیدیم ، طی قرار قبلی با همنورد گرامی و نازنین جناب آقای قربانی از کوهنوردان محترم و عزیز گروه کوهنوردی فارس بام   ملاقات کردیم که با مهربانی و محبت زیاد به استقبال ما آمدند و افتخار داده و راهنمایی گروه ما را پذیرفتند. به همراه آقای قربانی به سمت کوه راهی شدیم .
مسیر رسیدن به کوه بل از اصفهان ، از همان مسیر جاده ی کمربندی بعد از میدان امام حسین و روبروی  کارخانه قند اقلید میباشد ، جاده ای رسیدن به قله جاده خاکی به طول ۹ کیلومتر از روبروی کارخانه قند تا استخر اصطلاحاً خاکی که در طول راه با علائمی مسیر قله مشخص گردیده است . گروه ساعت ۱۰ شب به کنار استخر آب ، محل پارک ماشینها رسید و در ساعت ۱۰:۳۰ صعود به سمت قله را به راهنمایی آقای قربانی آغاز کرد. بعد از طی مسافتی نسبتاً طولانی با شیب هایی بعضاً بسیار تند ، در ساعت ۲:۳۰ نیمه شب به پناهگاه کوه با در ارتفاع ۳۵۳۰ متر رسیدیم. بعضی از دوستان در پناهگاه و تعدادی از آنها با برپایی چادر در بیرون پناهگاه بعد از صرف شامی مختصر به استراحت پرداختند تا برای بیدار باش صبح در ساعت ۶:۳۰ بامداد آماده شوند . گر چه برعکس گرمای شدید روز دوستان چادر خوابمان بعضاً از شدت سرما بسختی بخواب رفتند . به هر حال با بیداری همه عزیزان در ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح  و با صرف صبحانه ، مهیای صعود شدیم ، با جمع آوری و قرار دادن تمام وسایل در یکی از چادرها ، با اندک توشه راه در ساعت ۷ صبح عازم قله شدیم، ساعت ۹ صبح به قله رسیدیم و در قله با گرفتن عکسی به رسم یادبود و همخوانی سرود ای ایران ، زمان نسبتاً طولانی را به استراحت پرداختیم . در ساعت ۱۰:۳۰ رهسپار پایین قله شدیم و در ساعت ۱۲ ظهر به پناهگاه رسیدیم ، بعد از کمی استراحت و تجدید قوا ، ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه از پناهگاه به سمت استخر آب یا پارکینگ حرکت کردیم و از مسیر شن اسکی ، مسیر طولانی و پرشیبِ فرود را پیمودیم و نهایتاً در ساعت ۲:۳۰ بعد از ظهر به محل پارک مینی بوس رسیدیم، بعد از اندکی توقف راهی شهر مهربان اقلید شدیم و در پارکی زیبا و نظیف توقف کردیم و پس از زودودن گرد راه از تن و صرف ناهار و استراحت، ساعت ۶ عصر به سمت اصفهان رهسپار شدیم. و باری دیگر صعودی زیبا و به یادماندنی با همراهانی بامرام و مهربان را رقم زدیم.
جا دارد که در انتها سپاسی ویژه داشته باشیم از همراهی خانواده شریف زاده ، از کوهنوردان عزیز بندر دیلم و جوان برومندشان آریا شریف زاده که در این صعود سر قدم نازنین گروه بودند همچنین قدردانی و تشکری خاص از جناب آقای قربانی داشته باشیم که با متانت ،صبوری، شوخ طبعی همچنین محبت و مهمان نوازی خاص مردم مهربان اقلید ، همراهی و همگامی ما را پذیرفتند و از ابتدا تا انتها رفیق راهمان بودند.
همه جای وطن سرای من است. تهیه گزارش اعرابی
عنوان تصویر
:صعود به قله بِل اقلید ، بلندترین قله استان فارس
بازدید
:302
ارسال توسط
:فرناز اعرابی

کلیه حقوق این سایت متعلق به هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان اصفهان می باشد.

© 2012-2015  All Rights Reserved.