پنل کاربری

1396/04/25

به نام خدا

گزارش صعود قله دماوند از مسیر یال داغ

از میان یال های فرعی دماوند که کمتر مورد توجه قرار گرفته اند و صعودشان قصه دیگری دارد، نه از پناهگاه خبری است، نه از راه پاکوب شده و نه از قاطران باربر، یال فرعی یال داغ شاید معروف ترین ، سرسخت ترین ، طولانی ترین و زیباترین آنها باشد . کوهنوردانی که از یالهای شمالی دماوند صعود کرده باشند در سمت شمال غربی دماوند یالی عظیم و بی مانند را دیده اند که از ارتفاع 3600 متری بصورت دو نوار سنگی در موازات هم کشیده شده اند، صعود یال داغ به خاطر دور از دسترس بودن ابتدای مسیر و امداد رسانی مشکل آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

زمانی که پیشنهاد صعود قله دماوند ازمسیریال داغ توسط آقای جوانی داده شد به جز اسمش چیزی از آن در ذهن  نداشتم و پیگیر خواندن گزارشهای صعود این مسیر شدم، شوق و شک و تردید ابتدای هر برنامه به سراغم آمد و با موافقت همسرم رهسپار برنامه شدیم.

بعدازظهر گرم سوم تیر، سفر سه نفره ی خود را به مقصد پلور آغاز کردیم و اصفهان را ترک گفتیم. بدلیل دیررسیدن به محل قرارگاه پلور نتوانستیم شب را در داخل قرارگاه سپری کنیم ، بیرون از آن چادر زدیم و ساعت های اندکی را تا صبح خوابیدیم. لازم به ذکر است قرارگاه پلور از ساعت 8 صبح الی 23 پذیرای کوهنوردان میباشد.

روزاول: یکشنبه4تیر96

صبح هنگام بیرون آمدن از چادر، دماوند ابهت همیشگی اش را به رخ کشید و به ما اجازه صعود داد، سوار بر نیسان بسمت جبهه ی غربی حرکت کردیم تا به ابتدای مسیر یال داغ در شمال غربی کوه دماوند برسیم.

برای رسیدن به ابتدای مسیر یال داغ می توان از دو مسیر جبهه ی غربی و جبهه شمالی اقدام کرد ، از جبهه غربی می توان جاده خاکی مسیر غربی را با نیسان یا پاترول ادامه داد تا به ابتدای مسیر یال داغ رسید و در جبهه شمالی با گذشتن از دشت ناندل و افزایش ارتفاع تقریبی هفتصد متری از سنگ بزرگ می توان به ابتدای یال داغ رسید. در تابستان دسترسی مسیر غربی با توجه به وجود جاده تا ابتدای یال بسیار آسان تر از ناندل است ولی در زمستان با توجه به بسته شدن جاده ، احتمال بهمن و طولانی شدن مسیر بهترین مسیر دسترسی، از ناندل می باشد.

با وارد شدن به منطقه ی حفاظت شده ی ملی لار و رسیدن به درب ورودی منطقه متوقف می شویم، ساعت ورود و خروج 8 صبح الی 16عصر است و یک ساعتی را باید تا بازشدن درب منتظر می ماندیم. ساعت 8.30 درب باز می شود و به راهمان ادامه می دهیم. دیدن گلهای شقایق در پای دامنه ی دماوند مرا بیاد بیتی از اشعار فریدون مشیری انداخت:

در انتهای عالم دشتی است بیکران            فروخفته زیر برف با آسمان بسته.........

بعد از حدود 1.5 ساعت نیسان سواری به پارکینگ جبهه ی غربی رسیدیم که آخرین نقطه ی آنتن دهی تلفن همراه است. سپس نیم ساعت دیگر را طی کردیم تا به دشت چاک اسکندر برسیم.

روبروی ما دوگرده ی سنگی به موازات هم بسمت قله بود یال سرداغ سمت راست و یال داغ در سمت چپ قرارداشت. با بررسی هردو و کوتاه شدن مسیر، از یال سرداغ ساعت10.30 صبح، بعداز صرف صبحانه از ارتفاع 3600 متری شروع به حرکت کردیم پس ازچند ساعت پیمایش از یخچال مقابلمان یک ساعت تراورس کردیم تا به مسیراصلی برسیم، عبورازاین یخچال برای ماخالی ازلطف نبود، پایین یخچال شاهد جاری شدن آب از زیر برفها بودیم که صحنه ی زیبایی راپدیدآورده بود.

سرانجام حدود ساعت 14:30 دقیقه در ارتفاع 4250 متر با توجه به خستگی سفر روز قبل و خواب اندک شب ، کمپ خود را برقرار می کنیم. لازم به ذکراست در مسیر صعود بر  روی گرده ی یال داغ متوجه وجود سنگهایی با حرارت قابل توجه شدیم که شاید علت نامگذاری این مسیر به خاطر وجود همین سنگها باشد.

روز دوم : دوشنبه 5 تیر 96

پس از صرف صبحانه در ساعت 7:25 دقیقه صبح شروع به حرکت کردیم دو ساعت را بر روی یخچال با شیب تند گذراندیم و یک ساعت را نیز صرف گذشتن از مسیر دست به سنگ با سنگ های ریزشی و بدون ریشه کردیم.

به علت وجود کریستال های یخ بر روی یخچال ها ترجیح دادیم تا چند یخچال نسبتا بزرگ را دور بزنیم و همین باعث شد  شیب تند شنی انرژی زیادی را از ما بگیرد .

با بروز علایم ارتفاع ساعت 15 درارتفاع4950 متری کمپ زدیم. قابل ذکراست در ارتفاع 4600 تا 4700 متر مکانهای عالی برای کمپ زدن وجود دارد.

روزسوم : سه شنبه 6 تیر 96

ساعت 7 صبح پس ازخوردن صبحانه ی سبک باجانی تازه برای صعود به بلندترین نقطه ی ایران شروع به حرکت کردیم  قله دماوند روبرویمان و پشت سرمان قلل آزادکوه و کمان کوه و یخچال و... با لبخند نظاره گرمان بودند.

شیب نسبت به روز قبل تند تر و سنگها ریزشی تر بودند. دو ساعتی را با سنگ درگیر بودیم تا درارتفاع 5400 متر توانستیم تیمی را که در جبهه ی غربی در حال صعود بودند مشاهده کنیم دیدن همنوردان بعد از 3 روز برای ما جان دوباره به ارمغان آورد.

بوی گازگوگرد خبر از قله میداد تا اینکه در بعد از ظهر ششم تیرماه ساعت 13:50 توانستیم برفراز بام ایران قدم بگذاریم و پس از ساعتی طواف کاسه ی قله دماوند بسمت بارگاه سوم از مسیر جبهه ی جنوبی رهسپار شویم.

مدت برنامه:  3.5 روز

نفرات شرکت کننده :

حسین جوانی

حمیدرضا برهانی

زینب اکبری (نویسنده گزارش)

تاریخ برنامه:  4 تیرالی 7 تیر 96

فایل جی پی اس مسیر را می توانید از طریق هماهنگی با ایمیل زیر و یا شماره تلفن 09136872307 دریافت کنید

Hosein.javani.72@gmail.com

به امید صعودی دیگر

عنوان تصویر
:گزارش صعود دماوند از مسیر یال داغ
بازدید
:451
ارسال توسط
:حسین جوانی

کلیه حقوق این سایت متعلق به هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان اصفهان می باشد.

© 2012-2015  All Rights Reserved.